-->

Thursday 5 April 2012

Mengecat Krayon Bentuk

Assalamualaikum,

Pada hari ini, buat pertama kalinya Cikgu Fatin melakukan aktiviti mengecat painting dalam subjek Matematik. Pada minggu yang lepas, saya telah pun mempelkenalkan 3 jenis bentuk asas dan 2 lagi bentuk tambahan dalam kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris.

Saya dapati kebanyakan mereka agak sukar untuk mengingati istilah Inggeris terutamanya maka saya banyak menekankan istilah seperti square, circle, triangle, rectangle dan oval.

Memandangkan ini merupakan kali pertama aktiviti mengecat, jadi saya amat berjaga-jaga dan mengajar mereka satu per satu langkah mengecat dengan betul seperti cara memegang brush dengan betul, mengecat, teknik solekan dan penggunaan air. Anda tidak perlu risau tuan-tuan dan puan-puan kerana kami telah menyediakan apron sebagai langkah berjaga-jaga.
(Baju tue..~  ^ v ^ )

*Maaflah sebab hanya menggunakan plastik sampah baru sebagai apron. Kami tidak mampu untuk membeli peralatan yang jauh lebih baik.

Meskipun aktiviti ini kelihatan sukar, namun saya yakin anak tuan-tuan dan puan-puan mampu melakukannya. XD

Gambar ini diambil dari internet. Kononnya Cikgu Fatin berhajat nak buat beginilah. XD


Bahan/ alatan yang digunakan


1. Cat Buncho
2. Brusher
3. Apron
4. Pelapik meja
5. Kertas lukisan.
6. Kaler krayon.


Langkah-langkah


1. Lukiskan pelbagai bentuk menggunakan kaler krayon pelbagai warna.
2. Sapukan cat pada kertas lukisan sepenuhnya mengikut kreativiti masing-masing.


Mari kita lihat hasilnya!




Cantik kan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...